Tutorial: Hoe maak ik een belscript?

  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Blog

Een belscript is eigenlijk niet meer dan een paar standaardzinnen in een vaste volgorde. Een goed belscript helpt u uw telefoongesprek te structureren en te leiden naar een goed eindresultaat (namelijk de afspraak). Hierna vindt u per onderdeel een aantal praktische tips voor het schrijven van een professioneel belscript.

Pas op!Lees nooit van papier voor. De prospect hoort het meteen. Test het zelf: lees een stukje van deze tekst hardop en vertel vervolgens diezelfde tekst in je eigen woorden. Het laatste klinkt veel natuurlijker.

1. Introductie

Goedemorgen/goedemiddag/goedenavond u spreekt met (voornaam en achternaam) van (bedrijfsnaam).

2. Je reden om te bellen

Vertel kort en krachtig de reden waarom u de prospect opbelt. Licht de aanleiding van uw telefoongesprek kort toe. Mensen die u belt, willen graag weten waarvoor u ze belt. Wees daarbij vooral eerlijk. Als later tijdens het gesprek blijkt dat u voor heel iets anders belt dan u in eerste instantie heeft aangegeven, is de kans op succes nagenoeg verkeken.

Bellen Goldstine

3. Luister naar je prospect

Informeer bij de klant op een positieve manier naar de behoefte aan uw producten of diensten. Luister goed naar het antwoord en haak daar bij uw volgende vraag op in. Zo ontstaat de interactie die u nodig heeft om de interesse van de ander te wekken. Stel altijd een open vraag (dat is een vraag waarop de ander niet alleen maar “ja” of “nee” kan antwoorden).

Het is belangrijk om goed te luisteren naar het antwoord op de vragen die u de klant stelt. Een klant vind het prettig als u laat merken dat u oprecht geïnteresseerd bent in de gegeven antwoorden. Als een klant merkt dat u niet in staat bent om op zijn of haar vragen te reageren, is de kans groot dat deze afhaakt. Houd daarom niet teveel vast aan uw belscript. U bent dan immers niet in staat om eventuele vragen te beantwoorden.

4. Vergeet je doel niet.

Het doel van uw gesprek is om een afspraak in te plannen. Hou dit doel goed voor ogen, zonder al te opdringerig over te komen.

5. Bevestigen van je afspraak.

Het is belangrijk om de gemaakte afspraak nog even te bevestigen, indien mogelijk ook per e-mail. Zodat de ander de afspraak in zijn agenda zet en zeker weet dat hij u goed heeft begrepen. Vraag daarom of het mogelijk is een afspraakbevestiging te sturen.

Goldstine afspraken inplannen

6. Neem altijd positief afscheid.

Zorg voor een positieve afsluiting van het gesprek, ook als de klant geen interesse heeft getoond. Het is jammer als iemand geen interesse heeft, maar blijf altijd beleefd.