5 Tips voor koude acquisitie

Tip 1: Stel het niet uit.

Zorg dat je wekelijks een lijstje hebt gemaakt met namen van prospects die je gaat bellen. Wanneer je een aantal uren achter elkaar aan het bellen bent, zal je merken dat de drempel om de telefoon te pakken lager wordt. Blok je agenda, zodat je voldoende tijd neemt en de koude acquisitie niet telkens uitstelt.

Koude acquisitie foto

Tip 2: Ken je prospect.

Voordat je de telefoon pakt om te gaan bellen met prospects, is de voorbereiding van groot belang. Wat wordt je doelstelling? Wil je iets verkopen of wil je enkel een afspraak maken.

  • Zorg dat je de namen en functies van de primaire en secundaire contactpersonen bij de hand hebt
  • Verdiep je in de organisatie (activiteit, omvang, locatie)
  • Probeer via sociale media kanalen en nieuwsbronnen actuele bedrijfsinformatie te achterhalen zodat je hier handig op kunt inspelen
  • Pas op!Lees nooit van papier voor. De prospect hoort het meteen. Test het zelf: lees een stukje van deze tekst hardop en vertel vervolgens diezelfde tekst in je eigen woorden. Het laatste klinkt veel natuurlijker.

Tip 3: Kom je beloftes na.

Elke belofte is belangrijk, hoe klein deze ook is. Vraagt de prospect jou bijvoorbeeld om terug te bellen over 10 minuten of bijvoorbeeld 3 maanden, omdat dit dan beter uit zou kunnen komen. Noteer dan altijd de gegevens van je prospect, zet het in je agenda en bel ze na die tijd weer op!

Tip 4: Enthousiasme.

Hoe levendiger het stemgebruik hoe prettiger mensen dat vinden, tenslotte is enthousiasme een heel bepalende factor in het verschil tussen succes en falen bij koude acquisitie. Van Dale beschrijft enthousiasme als begeestering, elan, gloed, ijver, vuur. Dat is wat jij door de telefoon moet zien te krijgen tijdens koude acquisitiegesprekken. De prospect moet voelen dat jij enthousiast bent over zíjn bedrijf, over je eigen bedrijf, over je diensten of producten en dat je uitziet naar een persoonlijke kennismaking met deze potentiële klant. Als jij niet enthousiast bent over hetgeen wat je te vertellen hebt, dan kun je niet verwachten dat de klant dat wél wordt.

Tip 5: Doorzetten.

Het maken van een afspraak via cold-calling kost tijd. Denk niet dat één telefoontje volstaat. De persoon die je wilt spreken zit in een meeting, is onderweg of vraagt collega’s geen acquisiteurs door te verbinden. Maar houd vol, er komt een moment waarop je de juiste persoon te spreken krijgt. Om je kansen te vergroten, kan je aan een assistente vragen wanneer uw contactpersoon het beste te bereiken is. Vraag desnoods zijn/haar mailadres en stuur een aantrekkelijke mail om in contact te komen en bel later nog eens op.