De ideale LinkedIn bedrijfspagina: zo maak je hem en hier moet je op letten

 

Je hebt een gloednieuw bedrijf en je bent klaar om klanten te werven. Het eerste wat je dan zult willen doen is je aanwezigheid op social media vergroten. Veel mensen denken daarbij meteen aan kanalen als Facebook, Twitter en Instagram. Maar voor professionele ondernemingen is een goede LinkedIn bedrijfspagina minstens even belangrijk. Dit sociale netwerk is bedoeld voor professionals en levert door zijn professionele karakter vaak veel nieuwe leads op. Maar hoe zorg je er nou voor dat je een goede LinkedIn bedrijfspagina maakt en onderhoudt? Dat kom je te weten in deze blog.

Wat is een LinkedIn bedrijfspagina?

Een LinkedIn bedrijfspagina is de pagina die jouw bedrijf op LinkedIn vertegenwoordigt. Deze pagina vertelt jouw bezoekers meer over je bedrijf. Op je pagina staat een korte samenvatting van je bedrijf: hoe groot is je bedrijf, wat is je expertise, hoeveel werknemers werken er bij het bedrijf. Daarnaast komen alle updates die je plaatst over je bedrijf ook op de LinkedIn pagina te staan. Met deze updates kun je kort over de ontwikkelingen binnen je onderneming vertellen: denk aan nieuwe producten of diensten, uitbreiding van je bedrijf of het plaatsen van vacatures. Goldstine gebruikt LinkedIn ook om zijn visie te geven op nieuwtjes uit de actualiteit. Zie het dus als een online uithangbord van je bedrijf.

 

Hoe maak ik een LinkedIn bedrijfspagina aan?

Ben je enthousiast geworden over een bedrijfspagina op LinkedIn? Mooi! Dan beginnen we nu met het aanmaken van de pagina. Dat is gelukkig niet moeilijk. Volg de volgende stappen:

  1. Log in je persoonlijke LinkedIn account in en klik op je homepagina rechts bovenin op het pictogram werk.
  2. Klik daarna op ‘bedrijfspagina maken’.
  3. Je krijgt nu de opties tussen een aantal soorten LinkedIn bedrijfspagina’s. Naast ‘klein bedrijf’ en ‘gemiddeld of groot bedrijf’ biedt LinkedIn ook de mogelijkheid om pagina’s te maken voor onderwijsinstellingen of showcasepagina’s, waarmee je kunt focussen op een specifiek product of bepaalde doelgroep.
  4. Voer nu je bedrijfsgegevens en profieldetails in.
  5. Vink het vakje aan waarmee je bevestigt dat je gemachtigd bent om namens je bedrijf de pagina te maken.
  6. Klik op ‘pagina maken’.

 

Foutmeldingen

Krijg je bij het maken van je LinkedIn bedrijfspagina een (fout)melding? Dat kan. Loop dan nog even het volgende na:

  • Een bevestigd e-mailadres is nodig om je bedrijfspagina te maken. Wanneer er geen bevestigd e-mailadres aan je LinkedIn account is gekoppeld, wordt je gevraagd je e-mailadres toe te voegen en te verifiëren.
  • Een rode foutmelding geeft LinkedIn weer als je account te jong is of je niet genoeg connecties hebt. Hier kun je meer lezen over hoe je een goed professioneel netwerk op LinkedIn opbouwt.
  • Verplichte velden zijn gemarkeerd met een sterretje. Loop na of al deze velden ingevuld zijn.
  • De URL van je bedrijfspagina op LinkedIn ziet er als volgt uit: linkedin.com/bedrijf/[JE BEDRIJFSNAAM]. Deze naam kan niet gelijk zijn aan de naam van een ander bedrijf en moet minimaal één letter bevatten. Ook zijn opeenvolgende koppeltekens (bedrijfs–naam) of koppeltekens aan het begin of eind van je naam (-bedrijfsnaam of bedrijfsnaam-) niet toegestaan.

Het opzetten van je gloednieuwe pagina

Nu je klaar bent met het aanmaken van je LinkedIn bedrijfspagina, kun je je pagina gaan inrichten. Begin daarbij bij een goede coverafbeelding. Dit is de afbeelding die bezoekers van jouw pagina als eerste zien. De afmeting voor deze afbeelding is 1536 bij 768 pixels.

Daarna is het tijd voor de beschrijving. Zoals de naam al zegt, is dit de tekst die omschrijft wat jouw bedrijf levert. Deze beschrijving mag maximaal 2000 woorden zijn. Een aantal tips voor deze tekst:

  1. Maak snel duidelijk welk product of welke dienst je levert. Niets is zo irritant als een LinkedIn bedrijfspagina waarop niet eens duidelijk is wat het bedrijf doet.
  2. Zorg dat je tekst SEO vriendelijk is. Dat wil zeggen: zorg dat je veel woorden in de tekst verwerkt waarop klanten zouden kunnen zoeken.
  3. Laat mensen op je pagina weten hoe ze met je in contact kunnen komen. Het zou toch jammer zijn als een potentiële klant wegloopt omdat ‘ie niet weet hoe hij je moet bereiken.
  4. Voeg specialismen toe. Je kunt maximaal 20 specialismen toevoegen. Deze bepalen gedeeltelijk in welke zoekopdrachten je naar voren komt, dus besteed hier aandacht aan.
  5. Geef de locatie van je bedrijf op. Potentiële klanten kunnen bij je langskomen en het geeft een transparanter beeld van jouw bedrijf.

Hashtags

In 2018 introduceerde LinkedIn hashtags. Wanneer je als beheerder bent ingelogd op je bedrijfspagina, kun je maximaal drie hashtags toevoegen aan je pagina. Je pagina kan content markeren als interessant, becommentariëren en opnieuw delen in de feeds voor deze hashtags.

 

Content plaatsen op je LinkedIn bedrijfspagina

Nu is het tijd om content te gaan posten. Op je LinkedIn pagina kun je veel soorten content plaatsen. Bedenk wederom dat je pagina een soort etalage is voor je bedrijf. Post dus vooral nieuws binnen je bedrijf, certificaten en behaalde mijlpalen. Wat ook veel gebeurt, is dat bedrijven inhaken op de actualiteit om tips of adviezen te geven. Een contentkalender is hiervoor altijd een goed idee, maar LinkedIn heeft sinds 2018 ook een tool om actuele onderwerpen te vinden: contentsuggesties.

Met contentsuggesties kun je zien welke content populair is bij je doelgroep. Je kunt deze content vervolgens delen of gebruiken als inspiratiebron om je eigen content te maken. Zo zorg je ervoor dat je scoort met je content en relevant blijft voor je doelgroep.

Een paar algemene tips om de beste content op je LinkedIn bedrijfspagina te publiceren:

  • Voorkom dat je posts te ‘verkoperig’ worden. Je mag best trots zijn op je bedrijf, maar je hoeft niet continu te zeggen dat jij de allerbeste bent. Dat bepaalt de bezoeker wel.
  • Kwaliteit boven kwantiteit. Je dient je pagina uiteraard te onderhouden, maar liever een paar goede berichten dan veel pulp.
  • Post veel verschillende soorten content. Updates binnen je bedrijf, interviews, klantcases, quotes: als het relevante en goede content is, post het vooral!
  • Zorg voor mooie visualsbij je berichten. Daarvan gaat je engagement omhoog en daardoor zullen meer mensen je bericht zien. Foto’s, video’s en infographics scoren goed.

Zorg dat je content gezien wordt

Je hebt nu een mooie LinkedIn bedrijfspagina met ijzersterke content. Maar hoe kun je er nu voor zorgen dat die goede content van je gezien wordt? Daar zijn een aantal manieren voor. De simpelste en meest voor de hand liggende methode is om alle posts die jouw bedrijfspagina doet te reposten op je persoonlijke LinkedIn pagina.

Daarnaast kun je je content ook in relevante groepen posten. Elk beroep en elke branche heeft wel een of meerdere groepen binnen LinkedIn. Van deze groepen zijn mensen lid die hetzelfde beroep hebben of geïnteresseerd zijn in de beroepsgroep. Goede content over het werkveld zal hier dus uitstekend ontvangen worden! Daarnaast kun je hier ook contacten leggen, vragen stellen en vacatures plaatsen, dus het is altijd een goed idee om lid te zijn van een aantal groepen.

LinkedIn bedrijfspagina statistieken

Nu je LinkedIn bedrijfspagina flink aan het groeien is, is het tijd om eens de statistieken in te duiken. Gelukkig heeft LinkedIn hier een goede tool voor: LinkedIn Statistieken. Op deze pagina kun je verschillende stats van je berichten en je pagina tracken, zoals:

  • Verkeersstatistieken
  • Demografische gegevens van je volgers (functie, land, bedrijfstak, enz.)
  • Overzicht van je volgers
  • Activiteitsstatistieken (likes, reacties, shares, follows, enz.)
  • Bedrijven om in de gaten te houden

Op deze manier kun je goed nagaan welke content scoort en welke niet, wie jouw bedrijf interessant vindt en wat voor soort content het meeste interactie oproept. Zo kun je nog betere content plaatsen en je pagina nog verder laten groeien!

Adverteren op LinkedIn

Als je de hiervoor genoemde stappen volgt, zul je zonder meer veel organisch verkeer op LinkedIn krijgen. Het kan echter lonen om ook advertenties op LinkedIn te plaatsen. Je beste posts kun je promoten als ‘Sponsored Content’, waardoor ze ook getoond worden aan mensen die buiten jouw netwerk vallen. Is je post interessant genoeg, dan is de kans groot dat deze mensen jouw pagina gaan volgen. Daardoor zullen meer mensen je posts zien en krijg je meer potentiële klanten! Daarnaast kun je ook adverteren om snel zichtbaarheid en naamsbekendheid rond je bedrijf, product en diensten te genereren.

Showcasepagina’s en carrièrepagina’s

Binnen LinkedIn zijn er nog twee speciale soorten pagina’s: Showcasepagina’s en carrièrepagina’s. Met showcasepagina’s kun je je LinkedIn bedrijfspagina verder uitbreiden. Deze pagina’s zetten bepaalde, aparte producten, merken, diensten, initiatieven of bedrijfsunits extra in de spotlight. Deze pagina’s zijn vooral bedoeld voor specifieke onderdelen van je bedrijf die een eigen boodschap en vaak ook een aparte doelgroep hebben.

Met LinkedIn carrièrepagina’s kun je beter nieuwe mensen werven. Je geeft potentiële nieuwe werknemers een kijkje achter de schermen, waardoor ze een beter beeld krijgen van de workflow en cultuur binnen jouw bedrijf. Let wel: waar een LinkedIn bedrijfspagina gratis is, moet je carrièrepagina’s aankopen.

Dat wil ik ook!

Wij kunnen ons voorstellen dat je na het lezen van deze blog enthousiast bent geworden over het maken van jouw eigen LinkedIn bedrijfspagina. We snappen echter ook als je een beetje ontmoedigd bent. Er komt veel op je af en je moet met van alles rekening houden. In dat geval kunnen wij je goed helpen. Goldstine is gespecialiseerd in het opzetten van LinkedIn pagina’s, het maken van content en adverteren op LinkedIn. Geïnteresseerd? Bekijk hier ons aanbod of neem eens contact met ons op om te kijken wat wij voor jou kunnen betekenen!

Blog made by Imre Himmelbauer