Wekelijks spreek ik ondernemers tijdens mijn werkzaamheden. Uiteindelijk zoomen we vaak in op de business development, marketing, acquisitie of coaching vraagstukken. Deze week sprak ik met een ondernemer die galakleding en trouwpakken en -jurken verkocht. Door de weinige feestjes de afgelopen maanden was er een aardig gat ontstaan in de inkomsten, was het mogelijk dit nog te dichten? Mijn antwoord was als volgt.
“Wat nu als we het omgooien? Zijn voornaamste business was de verkoop van galakleding, maar dat was nu niet mogelijk. Zijn voorraad kan echter niet bederven, dus hij heeft wel tijd. Het gaat er nu bij hem vooral om dat er geen evenementen zijn en daardoor verkoopt hij geen kleding.”
“Toen ben ik gaan denken: wat is een relevant evenement in dit geval eigenlijk? Een feest bijvoorbeeld, of afstuderen of een begrafenis. Maar een wandeling door het park kan ook al als een ‘evenement’ gezien worden. En dat kun je vastleggen. ‘Hoe kun je dat voor een verkoper van galakleding te commercialiseren?’, vroeg ik me toen af.”
“Mijn antwoord was: fotoshoots. Een fotoshoot kan niet zonder mooie kleding. Op deze manier draai je de rollen dus om, je maakt het evenement ondersteunend voor de kleding in plaats van andersom. Dit soort omdenken is in crisistijden essentieel voor elke ondernemer. En dat omdenken kan de juiste marketeer voor je doen.”
“Het essentiële aan deze opzet is de aard van de producten in deze business. Ze kunnen niet bederven, maar ze zijn ook al afgeschreven. Elk moment dat de jurken hangen en niets doen, kost je geld.”
“Het omdenken is heel moeilijk, dat snappen wij ook. Maar het is wel heel belangrijk in deze tijd. Buig mee met de tijden, net als riet. Elke business heeft zijn eigen ‘dingetjes’, zijn eigen eigenaardigheden waar je als ondernemer het meeste uit kunt halen. Elk nadeel heeft z’n voordeel.”
“Van de ondernemer kreeg ik overigens een enthousiaste reactie terug. Hij vond het een goed verhaal. Het is ook niet erg moeilijk te realiseren: een fotograaf kun je inhuren, maar probeer ook je netwerk aan te spreken. Ondernemen is vaak ook een beetje gunfactor, daardoor kun je soms een lagere prijs krijgen.”
Antonio van der Zouwen is eigenaar van Goldstine. Hij heeft gewerkt bij toonaangevende bedrijven als Telegraaf Media Groep (inmiddels onderdeel van Mediahuis) en Randstad. Door zijn werk als interim bij en met klanten als Speksnijder Logistiek, Dyson, Markant, Trunkrs, DEEN en Tergon, heeft Antonio veel kennis en ervaring op gebied van business development en lead generatie marketing..