De juiste tone of voice vinden is altijd belangrijk. Het maakt niet uit of je een groot of klein bedrijf bent, of je producten of diensten aanbiedt en of je een jonge of oudere doelgroep aanspreekt. Door de juiste tone of voice te gebruiken kom je professioneler en beter bij je klanten over, zodat meer mensen van je zullen kopen en je meer omzet zult draaien. Maar hoe vind je die precies en waar moet je op letten? Dat gaan we je in deze blog uitleggen.
Wat is tone of voice?
Voordat we vertellen hoe je de juiste tone of voice kunt bepalen, is het wel handig om uit te leggen wat het precies is. Het woord is letterlijk vertaald ‘de toon van de stem’. Eigenlijk komt het begrip simpelweg neer op de toon die je aanslaat tegen je klanten of lezers. Ontzettend belangrijk natuurlijk, omdat je je als potentiële klant totaal niet serieus genomen kan voelen als iemand hele dure woorden gebruikt of juist babytaal tegen gebruikt. Maar hoe bepaal je nou hoe je de juiste snaar raakt bij je klanten? Stel jezelf daarvoor een aantal vragen:
Wat is mijn doelgroep?
De allerbelangrijkste vraag die je jezelf moet stellen bij het bepalen van je tone of voice, is wie je doelgroep is. Bedenk aan wie je jouw producten of diensten wilt verkopen of wie je met jouw artikels wilt aanspreken. Dit verschilt natuurlijk per bedrijf, dat snapt vrijwel iedereen. Een elektricien die bij jou thuis komt om de elektriciteit aan te leggen heeft een andere doelgroep dan een bedrijf als Shell of Dyson. Maar niet alleen per bedrijf, maar ook per platform verschilt de tone of voice. Als bedrijf zul je waarschijnlijk op zowel Facebook als op LinkedIn een bedrijfspagina hebben. Dat betekent niet dat de content over deze twee pagina’s hetzelfde is. Op Facebook komen allerlei soorten mensen, maar LinkedIn is een uitgesproken sociaal netwerk voor professionals. Je tone of voice zal op LinkedIn dus ook een stuk professioneler moeten zijn.
Wat wil ik uitstralen?
Ook handig om te bepalen is wat je wilt uitstralen. Bedenk je daarbij wederom goed
wie je klanten zijn en wat je doel is. Om terug te komen bij de vorige vergelijking: een elektricien moet bij mensen binnenkomen, dus die zal niet alleen deskundigheid, maar vooral ook betrouwbaarheid moeten uitstralen. Dat ligt voor die grote bedrijven weer anders: die moeten ook deskundigheid tonen, maar focussen zich daarnaast veel meer op de werking van hun producten. Zij proberen te onderstrepen dat zij de beste zijn en dat hun producten het beter doen dan die van de (ook grote) concurrenten.
Wie wil ik overtuigen met mijn tone of voice?
Dit gaat wederom om je doelgroep, maar hier hebben we het vooral over de woordenschat die je gebruikt. Een elektricien, loodgieter of cv monteur heeft ontzettend veel kennis van zijn vakgebied. Maar als hij lastige vaktermen gaat gebruiken, haken zijn potentiële klanten af. Voor B2B bedrijven is dat weer heel anders: bij hen wordt verwacht dat ze vaktermen gebruiken, omdat bedrijven zo onder elkaar communiceren. Bedenk wie je wilt aan spreken en zorg dat je hem of haar overtuigd.
Waarom is tone of voice zo belangrijk?
Nu we goed hebben uitgelegd wat tone of voice is en hoe je de juiste tone of voice kunt bepalen, is het goed om uit te leggen waarom hij zo belangrijk is. Daar zijn verschillende redenen voor:
Het maakt je menselijk
Uiteindelijk willen we allemaal zakendoen met mensen. Een bedrijf kan allemaal mooie praatjes hebben en beloftes doen, mensen zijn sociale wezens en hebben daarom het liefst te maken met andere mensen. En daar kan de juiste tone of voice je goed bij helpen. Door de juiste toon aan te slaan op jouw website of andere communicatieplatformen, voelt men dat er échte mensen bij het bedrijf werken. Dat maakt je meer benaderbaar en geeft je een betrouwbare uitstraling.
Alle non-verbale communicatie moet je zien te vertalen in jouw tone of voice
Het maakt je herkenbaar en anders
Iedereen herkent de grappige reclames of social posts van Bol.com. Niet alleen omdat ze grappig zijn, maar omdat ze een eigen unieke stijl hebben en daardoor herkenbaar zijn. Bol.com heeft ervoor gekozen om een informele, grappende tone of voice aan te slaan. Dat legt ze tot nu toe geen windeieren: op Facebook heeft Bol.com bijna een miljoen likes. Door een onderscheidende, herkenbare tone of voice onthouden mensen je bedrijf sneller.
Het vervangt face to face contact
Volgens onderzoek van Forrester Research zoeken B2B-inkopers pas contact met de leverancier als ze al ongeveer voor 90 procent klaar zijn met het koopproces. Dat betekent dus dat er weinig kansen zijn om contact te krijgen met potentiële klanten. Om dit probleem tegen te gaan, moet je de juiste tone of voice hebben. Geïnteresseerden kunnen al een goed beeld van je krijgen door je website of webshop, je social media pagina’s en bepaalde marketing materialen. In het fysieke contact zijn wij heel erg gewend om subtiele signalen als lichaamstaal, stemmen en gebaren op te vangen. Schriftelijk kunnen deze signalen goed vertaald worden als je een goede tone of voice hebt die jouw identiteit, persoonlijkheid en bedoelingen juist weergeeft.
Je laat autoriteit en passie zien
Ben je weleens bij lezingen geweest of heb je bepaalde hele goede TED talks gezien? Hoe sprak de spreker? Stond hij/zij alleen maar stil en praatte hij met een saaie, monotone stem? Of sprak hij/zij met op een levendige en gepassioneerde manier? Je tone of voice kan bepalend zijn voor de mate van autoriteit en passie die je uitstraalt. Je kunt laten zien dat jij zeker bent van jezelf en van wat je zegt. Zo toon je expertise en persoonlijkheid op een leuke, levendige manier.
Conclusie: hoe vind ik de juiste tone of voice?
Uiteindelijk hangt het geheel van jouw bedrijf, het platform en je doelgroep af welke tone of voice je moet aanslaan. Dat kan best lastig zijn. Gelukkig kan Goldstine daar goed bij helpen. Onze tekst- en social media specialisten doen voor jou een uitgebreid doelgroepenonderzoek en weten daardoor precies de juiste snaar op elk platform te raken. Of het jou je website, Facebook pagina, LinkedIn pagina of ander platform is: Goldstine kan jou helpen. Kijk eens bij onze diensten voor de mogelijkheden!