Wat is email marketing, hoe werkt het en kun jij het gebruiken

Email marketing is een van de minder bekende vormen van marketing, toch horen we er vaak “iets” over. Veel marketinggoeroes en bedrijven schrijven deze vorm van marketing ook af als ‘ouderwets’ en ‘niet meer van deze tijd’. Anderzijds zijn er duidelijke signalen dat email marketing alles behalve dood is. Veel bedrijven bieden email automation programma’s aan maar hoe werkt deze vorm van marketing en zou jij het met jouw bedrijf moeten gebruiken? We leggen het uit in deze blog.

Wat is email marketing?

Email marketing is een vorm van directe marketing, waarbij men email gebruikt om een bepaalde commerciële boodschap over te brengen aan een bepaald publiek. De term ‘commerciële boodschap’ is erg breed: vrijwel elke email die een bedrijf aan een (potentiële) klant stuurt zou op deze manier emailmarketing kunnen zijn. Meestal bedoelen mensen met deze term echter maar een bepaald aantal soorten mails:

  • Emails die een bedrijf verstuurt met als doel de relatie met zijn huidige of voorgaande klanten te versterken, zodat de loyaliteit van de klant wordt versterkt en de klant producten of diensten bij het bedrijf blijft afnemen.
  • Emails die een bedrijf stuurt met als doel nieuwe klanten naar binnen te halen of bestaande klanten over te halen iets te kopen.
  • Emails met advertenties van derde partijen. Op deze manier wordt de maildatabase van een bedrijf dus gebruikt voor een ander bedrijf. Het bedrijf dat de mails verstuurd krijgt hier vaak een commissie voor.

Geautomatiseerde emails en promotionele emails

Binnen het soort emails dat bedrijven kunnen sturen is ook een onderscheid te maken tussen geautomatiseerde emails en promotionele emails. Een geautomatiseerde mail is, zoals de naam al doet vermoeden, een mail die het systeem automatisch verstuurt. Dit is handig, aangezien er niemand aanwezig hoeft te zijn die fysiek op de send-knop drukt. Verder kunnen deze mails een essentiële rol spelen in het onderhouden van relaties met klanten. Denk bijvoorbeeld aan de betalingsbevestigingen van een webshop en de updates over de status van je bestelling. Het is allemaal geautomatiseerd, maar het voelt toch alsof de winkel rekening met je houdt. Een kleine, maar essentiële vorm van email marketing

Promotionele emails zijn emails die wel altijd door een of meerdere personen geschreven en verzonden worden. Veel bedrijven versturen bijvoorbeeld nieuwsbrieven, bijvoorbeeld over mijlpalen die het bedrijf bereikt heeft of over bepaalde nieuwe producten of diensten. Ook email campagnes zijn vrijwel altijd door een mens geschreven en niet door een robot. Het verschil met nieuwsbrieven is dat campagnes vaak een stuk commerciëler van aard zijn. Ze hebben vaak een speciaal doel, zoals dat je je voor een bepaald evenement inschrijft of het promoten van speciale aanbiedingen.

Wat zijn de voor- en nadelen van email marketing?

Voordelen

Email marketing kan onder de juiste omstandigheden heel interessant zijn voor een bedrijf. Er zijn namelijk een aantal voordelen ten opzichte van een groot aantal andere soorten marketing:

  • E-mailmarketing is erg goed te tracken. Via verschillende tools is precies te zien hoeveel mensen je email relatief geopend hebben en hoeveel mensen hebben geklikt op welke link. Daardoor zijn dit soort marketing campagnes uitstekend te optimaliseren met data.
  • Het potentiële bereik is enorm. Meer dan de helft van de internetgebruikers bekijkt dagelijks zijn mails. Met een goede email database kun je dus vaak ontzettend veel mensen bereiken.
  • De boodschap kan gepersonaliseerd worden, mits dat nodig is. Je kunt social mediacampagnes niet targeten op of personaliseren voor één persoon. Dat kan wel met email marketing.
  • De geautomatiseerde emails kunnen een belangrijke rol spelen in het reageren op bepaalde gebeurtenissen. Denk bijvoorbeeld aan een consument die iets koopt of juist zijn winkelwagentje vol gooit, maar uiteindelijk helemaal niets koopt. Door automatische emails kun je hier slim op inspelen.
  • Het is kostenefficiënt. Voor een ad op social mediaof in Googles zoekresultaten moet je betalen en flink ook. Ook aan methodes als flyers verspreiden (printkosten) en adverteren in de krant zijn flinke kosten verbonden. Als je eenmaal de mailadressen van mensen hebt, dan heb je al die kosten bij email marketing niet.

Nadelen

Email marketing lijkt misschien door deze omschrijving een soort ‘heilige graal’, maar dat is het zeker niet. Er zitten namelijk ook nadelen aan email marketing, waardoor het voor bepaalde bedrijven misschien niet de goede keuze is:

  • Wanneer een email niet goed is opgesteld, kan het zijn dat deze niet aankomt. Spamfilters blokkeren automatisch mails met bijvoorbeeld ‘€€€’ of ‘FREE’ in de onderwerpregel. Bovendien is dit alleen maar irritant voor de persoon die jouw mail krijgt.
  • Liefhebbers van visuele effecten en mooie afbeeldingen zullen in emails minder hun ei kwijt kunnen. Als emails te groot zijn, zullen ze namelijk niet aankomen. En zelfs als een hele grote mail aankomt, duurt het waarschijnlijk zolang om deze te openen dat de ontvanger dan al weg heeft geklikt. Daarom dien je een email altijd simpel en clean te houden.
  • Design is erg belangrijk bij een goede email marketing campagne. Je email dient er namelijk op alle apparaten goed uit te zien. Bij bijvoorbeeld social media marketing regelen de social media bedrijven dat voor je. Maar een goede email zul je zelf zo moeten ontwerpen dat hij er op alle devices goed uitziet.
  • Email marketing is meer dan de mail alleen. Vaak is het een onderdeel van een goed uitgewerkte sales funnel. Voor veel mensen is het complex om de hele funnel goed op orde te krijgen en komen vaak niet verder dan een serie op een volgende mailtjes wat veel tijd en energie heeft gekost maar vaak niet effectief (genoeg) is.

Email marketing tips

Om je goed op weg te helpen bij je eerste email campagne zijn hier nog wat tips, waarmee je de beginnersfouten sowieso niet maakt.

  • Commerciële emails kunnen je (potentiële) klanten irriteren. Als je je mail niet naar de juiste soort personen stuurt of de verkeerde toon aanslaat, bestaat de kans dat mensen je email deleten of zich afmelden. Het is dus ontzettend belangrijk dat je heel gericht te werk gaat.
  • We hebben het al gezegd, maar we benadrukken het nog een keer: houd het simpel en kort. Niemand zit te wachten op ellenlange teksten of afbeeldingen die zo groot zijn dat het een minuut duurt om ze te laden.
  • We hebben al benoemd dat er bij dit soort campagnes ontzettend veel data te vergaren is. Doe daar ook echt je voordeel mee. Het zou zonde zijn om die data niet te gebruiken. A/B testen is bij dit soort campagnes makkelijk en daardoor wordt optimaliseren een eitje. Kijk wat werkt en wat niet werkt en sla dat op voor de volgende keer.
  • Tot slot willen we nogmaals aanstippen: email marketing is meer dan alleen een paar mailtjes achter elkaar sturen. Het is vaak een onderdeel van een goed uitgedachte lead&sales funnel. Zorg dus ervoor dat jij die zelf ook eerst hebt uitgewerkt.

Is email marketing wat voor mij?

Of email marketing ook echt wat voor jou is, dat hangt af van allerlei factoren af. Wat is het doel van je campagne? Hoe groot is de database van emailadressen die je hebt opgebouwd? Hoeveel tijd heb ik om mijn emails te optimaliseren? We hebben wel een aantal scenario’s waarbij email marketing extra goed werkt.

  • Je wilt contact met je klanten onderhouden. Zoals we hierboven al schreven is email marketing een uitstekende manier om het contact met klanten te onderhouden. Zowel automatische mailtjes, zoals bevestigingen van een bestelling, als promotionele emails als nieuwsbrieven kunnen je klanten trouwer aan je merk maken.
  • Je wilt een persoonlijke boodschap overbrengen aan mensen die jouw producten of diensten al kennen. Het mooie aan e-mail marketing is dat het persoonlijk is, of, zoals William Grobel van financieel bedrijf Deloitte het noemt, ‘for your eyes only’. Mensen die hun emailadres bij jou hebben achtergelaten zijn sowieso in enige mate bekend met jouw producten of diensten. Dat heb jij bij het adverteren op Facebook of Instagramof een ander social media platform niet. Maak een email daarom extra persoonlijk en extra relevant.

 

Een blog by Imre Himmelbauer