Marketing Goeroes of Mistige Mannetjes

Wekelijks spreek ik ondernemers tijdens mijn werkzaamheden. Uiteindelijk zoomen we vaak in op de business development, marketing, acquisitie of coaching vraagstukken.. Deze week sprak ik met een ondernemer die zich afvroeg hoe je in de zee van alle marketinggoeroes het kaf van het koren scheidt. Want wat maakt een goede marketinggoeroe en hoe herken je een blaaskaak? Mijn reactie was als volgt.

“Ik had van de week een ondernemer aan de lijn die allerlei advertenties gezien had. Die van ons, maar ook die van Eelco de Boer, Mark Bongers, business coaches, life coaches: iedereen wist hoe het beter kon. De oprechte vraag van die ondernemer was ook: wat moet ik nou doen en wie moet ik kiezen?”

“Als ik er zelf naar kijk, snap ik dat het de ondernemer heel moeilijk wordt gemaakt. Marketing is absoluut geen beschermd beroep: iedereen kan zich gewoon een marketeer noemen. Maar eigenlijk wordt het veel complexer gemaakt dan het werkelijk is. En voordat je überhaupt met iemand in zee kan gaan, moet jij zelf een aantal zaken op orde hebben: wie wil ik zijn? Wat wil ik overbrengen? Wat is mijn doelgroep? Een goeroe kan je daarbij helpen, maar dat had je in principe ook al gewoon zelf kunnen onderzoeken . Ik snap dat je Facebook Marketing en Google Ads niet wilt leren, maar 9 van de 10 bureaus posten gewoon wat jij ze aanlevert.”

“Als je goed in kaart hebt gebracht wie je wilt bereiken en via welk platform je dat wilt doen, kun je ook gaan kijken welke partij of businesscoach het beste bij je past. Als je algemeen advies wilt, zeggen al die mensen allemaal hetzelfde: zorg dat je weet wie je doelgroep is, wat je boodschap is, waar je voor staat etc. Dat kun je allemaal zelf bedenken.”

“Het risico bij mensen als Eelco de Boer is dat zij vooral goed zijn in het vermarkten van zichzelf. Ook een Jia Ruan bijvoorbeeld: die rijdt in mooie auto’s, vooral omdat veel mensen zijn naam kennen. Het is simpel: als je veel geld investeert, ben je veel zichtbaar. Als je verhaal dan goed aanslaat, kun je leads krijgen en dan kun je bellen en omzet genereren. Veelal zijn dat soort mensen eigenlijk meer sales-mensen dan marketeers. Zij doen eigenlijk meer de verkoop. De beste coaches of goeroes zijn in mijn optiek degene die daadwerkelijk het werk zelf kunnen uitvoeren en dit nog steeds dagelijks doen, mensen die met een team werken zijn altijd net zo sterk als  de “zwakste” schakel.”

“Uiteindelijk hangt het natuurlijk ook van jouw bedrijf af wat goed werkt. Een methodiek kan geweldig bij het ene bedrijf passen, maar matig bij het andere bedrijf. Maar ik denk dat je wel kunt stellen dat je het beste kunt werken met mensen die kleine ondernemers gro(o)t(er) hebben gemaakt. Dat zijn goeroes waar ik respect voor heb. Het is geen kunst om grotere bedrijven nog meer omzet te laten draaien: als een grote winkel de omzet tien procent wil verhogen, kun je gewoon de prijzen van de producten omhoog gooien. Maar iets van 0 naar 1000 euro brengen, dat is moeilijk. De mensen die daar veel ervaring mee hebben, dergelijke “goeroes” , daar zou ik als eerste naar luisteren.”

“Tot slot, er is een wezenlijk verschil tussen businesscoaching en marketingondersteuning, iemand die meer leads beloofd moet je beoordelen op zijn marketing kennis, iemand die jouw meer omzet beloofd en jouw bedrijf beloofd te laten groeien zou je het beste kunnen beoordelen op zijn ondernemers skills.”

Antonio van der Zouwen is eigenaar van Goldstine. Hij heeft gewerkt bij toonaangevende bedrijven als Telegraaf Media Groep (inmiddels onderdeel van Mediahuis) en Randstad. Door zijn werk als interim bij en met klanten als Speksnijder Logistiek, Dyson, Markant, Trunkrs, DEEN en Tergon,  heeft Antonio veel kennis en ervaring op gebied van business development en lead generatie marketing.