Waarom sportscholen deels hand in eigen boezem hebben moeten steken.

Wekelijks spreek ik ondernemers tijdens mijn werkzaamheden. Uiteindelijk zoomen we vaak in op de business development, marketing, acquisitie of coaching vraagstukken. Deze week sprak ik met een ondernemers die zich afvroeg wat zij als sportschoolhoudster nu anders had kunnen doen tijdens het begin van de corona crisis. Ze hadden veel verliezen geleden, voelde zich deels in de steek gelaten door de overheid en heeft weken de deuren dicht gehouden. Mijn antwoord was als volgt:

“Als ondernemer moet je altijd in de lead zijn. In tijden van onzekerheid is het logisch dat je in eerste instantie de kat uit de boom kijkt. Maar daarna moet jij als ondernemer zekerheid creëren. Als we corona als voorbeeld nemen: in eerste instantie was het niet duidelijk welke impact dit zou hebben op de economie en de samenleving. Maar toen dat eenmaal bekend werd, had je als sportschoolhouder wel meteen de mogelijkheid om voor jezelf een knoop door te hakken. Tijdens onduidelijke tijden moet je duidelijkheid bieden aan jouw stakeholders. Kun je de salarissen nog betalen? Moeten je werknemers thuiswerken? Kun je openblijven? Krijgt een abonnementhouder nog waar voor zijn geld?”

“Daarnaast heb je draagvlak nodig om klanten en omzet te behouden. Daar is communicatie, online en mondeling, ongelofelijk belangrijk bij. Als je bijvoorbeeld wederom de sportschoolhouders neemt: die hebben het over het algemeen erg moeilijk (gehad). Ze hebben echter wel veel leden. Vaak is hun ledenbestand een weerspiegeling van de regionale samenleving in het klein. Daarbij zullen dus mensen zijn die voorzichtig omgaan met corona en mensen die wat minder voorzichtig zijn. Als je wilt zorgen dat je niet bepaalde mensen tegen het verkeerde been schopt, moet je vooral draagvlak en duidelijkheid creëren: leg helder en duidelijk uit wat kan, wat je gaat doen en hoe je met de situatie omgaat. Zo kunnen mensen zelf bepalen of ze thuis gaan sporten of liever toch naar de sportschool komen”

Hand in eigen boezem

“Mijns inziens hadden sportscholen best eerder contact kunnen zoeken met hun leden om samen op zoek te gaan naar oplossingen. Wat dat betreft kunnen ze ook wel hand in eigen boezem steken. Je had als sportschool meerdere personeelsleden die thuis zaten en niets konden doen. Laat die bellen met je leden en vraag waar behoefte naar is, laat ze berichtjes sturen om te checken hoe het met ze gaat. Ga oplossingen met ze bedenken: je kunt thuis sporten, hoe kun je daar als sportschool bij helpen? Wat kun jij voor jou leden doen om hen alsnog waarde uit hun abonnement te halen? Ga de dialoog aan en kom vooral niet met standaard e-mailtjes, die toch in de spam belanden”

“De mening van je leden ook ontzettend belangrijk. De overheid had in juni al gezegd dat ze rekening houden met de mening van de bevolking. Als jij samen met flink wat andere sportscholen een enquête onder je leden was gaan houden over hun behoefte op en bij de sportschool, dan had je best een database van 50.000 antwoorden bij elkaar kunnen krijgen. Als daaruit blijkt dat veel mensen weer graag naar de sportschool wilden, was het niet ondenkbaar dat de overheid daar veel sneller rekening mee houdt.”

“Bovendien kun je aan zo’n enquête ook nog een commerciële twist geven door een paar vragen te stellen waar je als ondernemer wat aan hebt. Om maar weer terug te komen op het sportschoolvoorbeeld: daar kun je denken aan vragen als ‘vind je het fijner om in grote of in kleine groepen les te krijgen?’ en ‘vind je het fijn om thuisondersteuning te krijgen en ben je bereid daarvoor te betalen?’. Dat kan op allerlei manieren: middels e-mail automation, maar ook bijvoorbeeld via WhatsApp of Facebook Messenger. Daar kan een marketingbureau je natuurlijk ook bij helpen. Op deze manier kun je én meer omzet genereren en je klanten tevreden houden, omdat je precies de diensten aanbiedt die zij willen.”

Antonio van der Zouwen is eigenaar van Goldstine. Hij heeft gewerkt bij toonaangevende bedrijven als Telegraaf Media Groep (inmiddels onderdeel van Mediahuis) en Randstad. Door zijn werk als interim bij en met klanten als Speksnijder Logistiek, Dyson, Markant, Trunkrs, DEEN en Tergon,  heeft Antonio veel kennis en ervaring op gebied van business development en lead generatie marketing.